Saa sii nu sano Viitala … Se oli viisas mies …

HYVÄÄ  tulevaa  S Y D Ä N   VIIKKOA!      TREVLIG  H J Ä R T  VECKA  som är på kommande!

Sydänviikkoa 2019 vietetään 5.–12.5. perheliikunnan teemalla.
Koko perheelle, vauvoista vaareihin, suunnattu pyöräilyn ja lähiretkeilyn viikko huipentuu 10.5. vietettävään Unelmien liikuntapäivään. Millainen on Sinun Unelmien liikuntapäiväsi?


Kaikki eivät välttämättä pysty enää pyöräilemään, lähiretkeilyä kannattaa kuitenkin aina harrastaa! Matkaa lähiretkeilylle ei ole määritelty vaan jokainen tehköön oman mittaisensa ”lähiretkeilyn”, olkoon eväinä sitten pastilli suussa tai vesihörppy kotona ennen lähtöä ja matkan päämääränä korttelin kierto tai lähikaupassa käynti.

Suurten ikäluokkien vanhetessa näkyy kaupunkikuvassa yhä lisää jalankulkijoita, jotka kulkevat verkkaisemmin kuin valtaväestö. Merkille pantavaa on myös, että kädet ovat kävellessä selän takana. Onneksi vähitellen myös liikkumisen apuvälineet on uskallettu mieltää ystäviksi, mm. rollaattoreilla liikkuminen on kätevää kun voi välillä istahtaa ja kauppakassiakaan ei tarvitse kantaa kun rollaattorissa on tukeva kori ostoksia varten.

Muistuu mieleen 1960-luvun kaupunkilaislapsuus. Silloinkin kaduilla kulki arvokkaan näköisiä ikäihmisiä kädet selän takana. Miksi erityisesti iän karttuessa alkaa tehdä mieli laittaa käsiä selän taakse kävellessä tai seistessä?

Ihminen on luotu luotisuoraan pystyasentoon. Tällöin lihaksilla ja luustolla on mahdollisuus toimia ja kuormittua optimaalisesti. Iän karttuessa lihashallinta, -voima ja kestävyys heikkenevät vähitellen. Painovoima ja maan vetovoima saavat otetta kehosta. Pystyasentoa ja perusliikkumista ylläpitävien ojentajalihasten heikkeneminen sekä koukistajalihasten kiristyminen kiihdyttävät etukumaruutta ja kaatumisen riskiä. Pystyasennon ylläpitämiseksi ihminen vie käsiä selän taakse välttääkseen mm. jo heikentyneiden selänojentajien työkuormaa sekä mm. naamalleen kaatumista.

Yläraajat rentoina vartalon vierellä kävely sekä aktiivinen ryhdin ojentaminen pystymmäksi ennaltaehkäisee tehokkaasti mm. vartalon etukumaruutta, heikentyneet selän ojentajat vahvistuvat sekä lisäksi keuhkojen tuuletuskin – toisin sanoen syvään hengittäminen - helpottuu ja sitä kautta tehostuu.

Suosittelemme: Pyri kävelemään mieluimmin kädet vartalon vierellä kuin selän takana.

Psykofyysinen viitekehys
Fysioterapeutti
Introvertti INFJ / INTJ
HSP
Yrittäjä 
Nancy Seppänen 
56 v. 
Vaasa

                            Tervetuloa mukaan lukemaan, seuraamaan, jakamaan, kommentoimaan tms. Kävelykioskin Blogia ...
                          Tavoitteena on yhdessä edistää hyvää erityisesti ikäihmisten hyväksi  ... 
                            Välkommen med och läsa, följa, dela, kommentera mm. Kävelykioskis Blogg  ... 
                            Målet är att tillsammans öka välmående speciellt bland de äldre ...