Kävelykioski

"LEV ETT SJÄLVSTÄNDIGT LIV TROTS ÅLDRANDET!"

Slider

Kontaktuppgifter

Fysioterapeuten Nancy Seppänen
040 524 0109
info@kavelykioski.fi

Vi har öppet:

MÅNDAG-FREDAG
9-13   ÖPPET
13-15  HEMBESÖK
13-19  EGEN TRÄNARE VARJE DAG
Image

Ofta frågat

Image
Jag redan promenerar mycket, räcker det inte?
”Att endast promenera är mycket ensidigt. Det krävs muskelstyrka för att ens kunna gå.” påpekar UKK-institutets specialundersökare, hälsovetenskapens doktor Marjo Rinne.

Varifrån kommer namnet Kävelykioski - Kävelykiosken?
Gång är en av de viktigaste kunskaper i livet.
Kiosk betyder en lågtröskel självvårdplats.
Vi vasaborna är två (2) -språkiga så det var lätt att böja namnet Kävelykioski till Kävelykiosken plus att på båda språk hittar man också våra hemsidorna kavelykioski.fi lätt på nätet.

Hur ofta lönar det sig att träna muskelstyrka?
Världs omfattande rekommendation är att träna muskelstyrka, -uthållighet och balans minst två (2) gånger om veckan. Träning en gång i veckan är också mycket mera än att inte träna något alls.  

Jag har olika slags smärtor och besvär – kan jag ändå träna på gymmet?
Lämna inte hem och vänta att smärtorna och besvären försvinner. Vi rekommenderar individuellt inriktade övningar för smärtor och besvär.
Var ändå säker att först konsultera läkaren vad som är bakom smärtorna/besvären.

Vad är sk. "Hovrättets parkens stegträning"?
Stegträning i parken är ett effektiv sätt att få mångsidighet med träningen. Stegträning passar dock ej alla. Om du ändå vill prova det fast du har en kepp eller inte, så t.ex. när du stiger trappor i Hovrättens parken så stig med lugna steg och håll "knäna i raka linjen" dvs se till att du vrider inte knäna inåt när du stiger i trapporna. Om du använder en rollator räcker det med att gå längs raka gångväg längs stranden eller gator för att behålla en stadig och trygg gång i vardagens utmaningar. Minns dock alltid att "för mycket träning kan lätt vara plötsligt för mycket" och att det är bättre och tryggare med "lite mindre träning"!